سروتونین به عنوان محرک احتمالی شعله ور شدن بیماری کرون شناسایی شد

6نوامبر 2021- بر اساس این مطالعه که توسط دانشگاه مک مستر انجام شده است، ممکن است یک درمان جدید برای افراد مبتلا به یک نوع اصلی از بیماریهای التهابی روده (IBD) به نام "بیماری کرون" ابداع گردد.

دانشمندان کشف کردند که افزایش سطح هورمون سروتونین از انجام اتوفاژی سلول‌های روده جلوگیری می‌کند.محققان نتایج خود را با تجزیه و تحلیل نمونه‌های خون و بیوپسی از دو گروه شامل ۱۸فرد مبتلا به بیماری کرون به دست آوردند و آنها را با تعداد مشابهی از افراد از دو گروه کنترل سالم مقایسه کردند. مدل موشIBD نیز در این مطالعه استفاده شد.

پرفسورWaliul Khan ، نویسنده ارشد این مقاله گفت: اختلال اتوفاژی ناشی از آن در ایجاد IBD مانند بیماری کرون و همچنین شرایط دیگری مانند دیابت و بیماری پارکینسون نقش دارد.

پروفسور خان، از دپارتمان آسیب شناسی و پزشکی مولکولی مک مستر و محقق اصلی موسسه تحقیقات سلامت گوارشی خانواده فارنکامب، گفت: سروتونین توسط سلول‌های تولیدکننده هورمون به نام سلول‌های انتروکرومافین، واقع در نزدیکی باکتری‌های روده، که در تحریکIBD بسیار مهم هستند، ساخته می‌شود. آنها به قدری نزدیک به یکدیگر قرار دارند که ممکن است بر میکروبیوم روده تاثیر بگذارد.

او گفت: ما دریافتیم که چگونه سروتونین سبب افزایش التهاب درIBD ها می شود و به عنوان یک ترمز در اتوفاژی سلولی عمل می کند، ترکیب باکتری های روده را تغییر می دهد، که متعاقبا منجر به تولید سایتوکین های التهابی بیشتر و بیماری شدیدتر می گردد.

سروتونین خود یک مولکول سیگنال دهی مهم است که پاسخ های مغز به اضطراب و استرس را تنظیم می کند، اما 95 درصد آن در روده یافت می شود، جایی که نقش دقیق آن نامشخص است.

پرفسور خان گفت: مطالعه ی ما اولین نمایش از تعامل بین سروتونین، اتوفاژی و میکروبیوتای روده در التهاب روده است. این مقاله امروز در،Science Advances  منتشر شد.

پرفسورخان گفت: کشف ما در حالی صورت می‌گیرد که بیماری کرون میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده و این تعداد همچنان در حال افزایش است و بار افراد، جوامع و سیستم‌های مراقبت بهداشتی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. وی افزود: افزایش نرخ شهرنشینی و صنعتی شدن می تواند عامل این افزایش باشد.

در کانادا، شیوع IBD یکی از بالاترین ها نرخ ها در جهان است. اخیراً روند قابل توجهی در درک پاتوژنز IBD حاصل شده است که منجر به بهبود استراتژی‌های کنترل التهاب از طریق استفاده از داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی و داروهای بیولوژیک شده است، اما هنوز هیچ درمانی وجود ندارد و حتی این درمان‌ها اغلب عوارض جانبی زیادی ایجاد می‌کنند. این مطالعه توسط مؤسسه تحقیقات بهداشتی کانادا تأمین مالی شد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20211106/Study-identifies-serotonin-as-a-possible-trigger-of-flare-ups-in-Crohns-disease.aspx